fredag 27 mars 2015

Batterijakten och Earth Hour

Hej på er!

Inom svenska så har vi kört igång med ordklasserna. Vi har gått igenom substantiv och denna vecka började vi med adjektiv. Därför fick eleverna i uppgift att beskriva Leopardklassen med ett adjektiv. Eleverna fick lite mera utmaning genom att de inte fick säga ett adjektiv som någon annan redan sagt. Så här beskriver Leoparderna sin klass:

Carl: bra
Charlotte: snabba
Maja: stor
Bernadina: rolig
Ida: bra på matte, men jag väljer ordet omtänksam.
Tuva: duktig
Erik: normala
Elsa: grymma
Vilgot: sexiga
Vigor: djurlika
Isaac: sportintresserade
Amanda: speciella
Katarina: bäst
David: aptitliga
Signe: smarta
Freja: awesome
Leo Lukas: snygga
Siri: påhittiga

Veckan i bilder:

 På syslöjden har eleverna jobbat med bl.a. tryck.



Vår IT proffs Daniel åkte denna vecka iväg till Japan för att studera. 
Innan han åkte kom han in i klassen och lärde oss igen en hel del om våra fina datorer.
Tack Daniel och lycka till i Japan!

 På bilden har eleverna fått designa sin egen seriefigur.
Eleverna har nu börjat på att måla sin seriefigur på en riktig tavla.

Leopardklassen har deltagit i batterijakten. 
Uppgiften har varit att samla ihop batterier som inte hittat till återvinningsstationen.
Det blev en mäktig hög med batterier som eleverna samlat ihop.

Jag fick extra hjälp av Vargarnas lärare Ulf att lasta och köra in dem till Clas Ohlson.

Personalen på Clas Ohlson var imponerade över mängden batterier vi kom med.
"Så här många batterier har ingen kommit in med till vår affär".

 Tre stora kundkärror blev det


En stolt och glad fröken! 

Leoparderna samlade ihop mäktiga 151,5kg batterier!!!
BRA JOBBAT LEOPARDER!
Ett diplom finns nu uppsatt på klassens vägg.

På torsdag fick vi njuta av en god påsklunch.
Maten serverades från ett extra långt bord med mat. 
Det bjöds bland annat på lax, sill, potatis, köttbullar, korv, ägg, sallad och efterrätt.
Dagen till ära så hade våra bord fått fina vita dukar och servetter på sig.

Vi har uppmärksammat Earth Hour på skolan idag genom att ha en strömfri dag.
Den egentliga dagen för Earth Hour är imorgon lördag. Jorden runt uppmans befolkningen 
att kl. 20.30 - 21.30 släcka all ljus och onödig ström.
Sverige var världsbäst på detta år 2012. 
Ni är väl med? :)

Läs mer om varför vi släcker ljusen på 

Trevlig helg,
Linda och Felix

fredag 20 mars 2015

#rockasockorna

Hej!

Denna vecka blir det en bildblogg. 
En färgglad sådan. 

#rockasockorna
#lärorikt
#tankeväckande
#finaelevermedfinadiskussioner
#trevlighelg

 Folktandvården kom till Leopardklassen och diskuterade tandvård. 

Eleverna fick berätta vad som är bra för tänderna och vad som inte är bra.

Ett kärt återseende. 
Eleverna fick besök av en före detta Leopardelev. 
Eleverna frågade nyfiket om hur det är att gå i en annan skola än Gripsholmsskolan.
Intressanta diskussioner och konstateranden i klassen.

På måndagens idrott så var det dags för årets MUGI tester.
Alltid lika intressant att ta del av elevernas motoriska utveckling.

Bollkontroll.

Studs.


Motorisk paus.
"Let's twist again"

Bra att få igång blodcirkulationen och pulsen.
Då orkar vi koncentrera oss bättre efteråt.

Experiment på fysik och kemi. Eleverna fick smaka på citron, lime, apelsin och paprika.
Vi diskuterade hur de smakar och vad de innehåller.
Vilken av de ovannämnda tror du innehåller mest c-vitamin?
Vi pratade även om hur man känner igen c-vitaminbrist. 

Surt...

 ...och roligt, tyckte de flesta.

Batterijakten är igång. 
Eleverna har samlat ihop många säckar med batterier som inte hittat till återlämningsstationen.

Torsdagens idrott spenderades utomhus i det varma och vackra vädret.



Eleverna kom med olika färg och par på strumporna till skolan. Vi på Gripsholmsskolan ville uppmärksamma #rockasockorna. Läs mer om detta här: http://www.svt.se/nyheter/inrikes/i-dag-rockar-tioariga-nathea-sockorna-i-hela-sverige

Barbara gick runt i klasserna och berättade för åk 4 om vad Downs syndrom är. 

Eleverna sjöng Måns Zelmerlövs låt Heroes för Barbara.


#hjärta

#LeopardernaLindaochFelix

fredag 13 mars 2015

YES!

Hej!

Denna vecka har Leoparderna fått sin nya matematikbok. Det är alltid något speciellt med att öppna en ny bok. Många bläddrar gärna i den för att kika vad som kommer att komma längre fram i boken medan andra gärna tar tag i pennan och börjar räkna i smyg innan vi hunnit med genomgången. Vilken iver!
Som Leopardernas lärare är jag väldigt glad över att så många av eleverna är positiva och nyfiken på matematik. När jag för fram att det är dags för en matematikutmaning så utbrister oftast klassen i ett YES. 

YES, känner jag då. För det är precis så jag vill att vi ska ha det i Leopardklassen!

Veckans frågor består denna gång av:

Vem hoppas du vinner melodifestivalen?
&
 Vad har du lärt dig denna vecka?

Robert:
 Jag har lärt mig mer om blandningar på kemi. Jag hoppas att Groupie, Hasse Andersson eller Eric Saade vinner årets melodifestivalen.

Freja:
Jag har lärt mig lite mer saker på 10monkeys. Jag har lärt mig bättre om bråk på matematiken. Jag har ingen aning om vem som ska vinna i år.

Vigor: 
Jag hoppas att Måns vinner i år. Denna vecka har jag lärt mig norska nationalsången på musiken.

Bernadina: 
Jag tycker att Samir och Victor ska vinna eller Måns. Jag har lärt mig mycket ur den nya matematikboken. 

Isaac: 
Jag har lärt mig mera om bråk på matematiken. Jag hoppas att Måns vinner.

Elena: 
Jag har lärt mig mer om hur man tejpar batterier. Jag tycker det är svårt att välja vem som ska vinna. Musik är så bra!

Maja: 
Jag hoppas att Groupie eller Heroes vinner. Jag har lärt mig att räkna nya bråktal.

Carl: 
Jag har inte tittat så mycket på melodifestivalen så jag vet inte vem som ska vinna i år. 

David: 
Jag hoppas på att Hasse Andersson eller Samir och Victor vinner. Jag har lärt mig att det är en vecka och två dagar tills jag åker till fjällen.

Leo Lukas: 
Jag hoppas att Samir och Victor eller Isa vinner. Jag har blivit bättre på bråk på matematiken. 

Robin: 
Jag blivit bättre på fotboll. Jag har inte någon favorit i årets melodifestival.

Signe: 
Jag har repeterat bråk och blivit säkrare på det. Jag tycker alla är duktiga i årets melodifestival så jag vet inte vem som kommer att vinna.

Love: 
Jag har blivit säkrare på bråk. Jag vet inte vem som kommer att vinna i årets melodifestival. 

Elsa: 
Jag har lärt mig bråk på matematiken. Jag hoppas att Måns vinner.

Nathan: 
Jag hoppas att Måns vinner årets melodifestival. Jag har blivit bättre på bråk på matematiken.

Charlotte: 
Jag tycker att Linus ska vinna årets melodifestival. Jag har lärt mig mera om att räkna med bråk.

Erik: 
Jag vill att Måns eller John ska vinna i år. Jag har lärt mig att planera en idrottslektion.

Siri: 
Jag hoppas att Måns vinner melodifestivalen. Jag har lärt mig vad kartläggning innebär. 

Tuva: 
Jag hoppas att Måns vinner. Jag har lärt mig mera om geometri på 10monkeys.

Ida: 
Jag tycker Hasse eller Måns ska vinna i år. Jag har lärt mig mer om bråk på matematiken.

Amanda: 
Jag hoppas att Måns vinner. Jag har lärt mig mer om bråk på matematiken.

Vilgot: 
Jag tycker att Måns ska vinna i årets melodifestival. Jag har lärt mig bättre om bråk på matematiken.

 Eleverna har planerat egna idrottslektioner. Här är en bild på en av aktiviteterna som eleverna planerat. En kull var eleverna ska imitera varandras rörelser för att bli fri.

På matematik och svenska har vi gjort en kartläggning över elevernas kunskaper.

Eleverna gör konstverk när de städar.

Dessa spån kan man använda när man ska elda hemma.
Bra att eleverna tar tillvara på bra material.


Trevlig helg!
Linda och Felix

fredag 6 mars 2015

Två utmaningar

Hej!

Denna vecka har vi kört ordentligt igång med två utmaningar. 
Vi har gått med i batterijakten som går ut på att eleverna samlar in batterier till skolan. Eleverna lär sig att hantera batterier samt påminns om hur viktigt det är att dessa inte hamnar på fel ställen såsom i naturen. Varje batteri vi får in så tejpar vi plussidan och därefter in i en insamlingspåse. Batterierna ska vägas och uppgifterna ska föras in i protokoll. Den klass som samlat ihop mest kan vinna en klassuppsättning med surfplattor. Så har du batterier hemma så är du välkommen att lämna in dem till oss!

Den andra utmaningen vi har är en matematiktävling. Det är programmet/appen 10monkeys som vi spelar för att samla ihop poäng. När eleverna svarar rätt på matematikuppgifterna så får de poäng. Uppgifterna berör de kunskaper som eleverna fått från åk 1 upp till åk 4. Det är uppgifter som berör allt från geografiska figurer till division. Eleverna samlar även individuella stjärnor som gör att de kan hålla koll på vilka kunskapsbitar de tränat på. Som lärare får jag ta del av elevernas prestationer i spelet via anmälningssidan och jag kan då se hur det har gått och vad eleverna behöver träna mera på. 
 Även i denna tävling kan man vinna surfplattor. 
Leoparderna är riktigt entusiastiska och tränar för fullt på matematik!

I kommentarerna nedanför får ni ta del av vad eleverna tycker om utmaningarna vi deltar i.

Vigor: 10 monkeys spelet var jätte roligt. Det var roligt att kulsäsongen har börjat.

Bernadina: Det har varit bra och roligt att vi har börjat med egna idrottslektioner. Jag tycker det har varit roligt att kulsäsongen har börjat igen.

Elena: Jag tycker det är bra att vi började med 10monkeys. Man får poäng och man övar på matematik. Det är också kul att vara med i batterijakten för då hjälper vi miljön.

Robert: Jag tycker att det var bra med 10monkeys. Man vill ju vinna och då tränar man automatiskt mera på matematik. Batterijakten är bra för då kan batterier återanvändas. Det var kul att kulsäsongen har börjat.

Isaac: Jag tycker det var kul med 10monkeys för man tränar på matematik på ett roligt sätt. Batterijakten är kul för vi har samlat så många batterier att vi egentligen borde få en hel dag att arbeta med hälften av dem.

Maja: Jag tycker det är kul att vi är med i många tävlingar. Batterijakten är rolig och 10 monkeys är rolig. Jag tycker att vi också kunde vara med i majblomman. Jag tycker det är bra att vi får hålla i egna idrottslektioner. Det var intressant på bilden då vi fick veta mera om kända svenska konstnärer. Det är också skönt att våren börjar komma och att kulsäsongen börjat.

Siri: Jag tyckte det var kul att hålla i idrottslektion med Elsa. Jag tycker det är kul att vi gått med i batterijakten och 10monkeys.

Robin: Jag tycker det är kul med 10monkeys spelet och att köra fotboll på rasterna.

Tuva: Det var kul med batterijakten för vi har fått in så många batterier. Det är kul med 10monkeys för att vi lär oss matematik på ett roligt sätt. 

David: Det är roligt med batterijakten för då får vi samla in och tejpa dem. Det är kul med 10monkeys för då får man lära sig matematik på ett annat sätt. Det också roligt att kulsäsongen börjat.

Freja: Jag tycker det är kul med 10 monkeys och batterijakten. Jag tycker det skulle vara kul att vara med i majblomman. 

Katarina: Jag tycker att det är kul att vi är med i batterijakten för då hjälper vi miljön. Det är kul med 10 monkeys för då får vi hålla på med matematik på ett annat sätt.

Charlotte: Jag tycker att det är kul med batterijakten för då får vi samla in batterier och hjälpa miljön. 10 monkeys är kul för då får vi jobba med matematik på ett annat sätt.

Erik: Det är inte så kul när jag inte kan vara med på idrotten pga min brutna handled. Det positiva är att jag lärt mig att rita en hamburgare och läsk. 

Vilgot: Jag tycker det är kul med batterijakten för då får vi sitta och pyssla. Det är kul att vi också jobbat med matematik på ett annat sätt. Jag tyckte att idrotten med Björnarna igår var roligt.

Amanda: Jag tycker det är roligt att vara med i 10monkeys och batterijakten. Det är också roligt att vi får hålla i idrottslektioner.

Ida: Det är jätte roligt att vara med i batterijakten. Då får vi samla ihop jätte många batterier. Det är också roligt med 10 monkeys för då kan man räkna matematik på ett annat sätt och lära sig ännu mera.

Leo Lukas: Det var kul att vara med i 10 monkeys. Det är kul att vara med i batterijakten. Det är också kul på idrotten.

Nathan: Det är kul med batterijakten för vi får tejpa dem. Jag tycker att det är också kul med 10 monkeys för att det är så lätt.

Elsa: Jag tycker det är kul att vi är med i batterijakten. Det är kul när vi får göra egna lektioner på idrotten.

Love: Det var roligt med batterijakten och 10 monkeys. Dem är roliga för att man lär sig saker.



Vi fick ta del av en Leopards resa till Åre.
Efter presentationen fick eleverna lust att resa till Romme för att åka slalom. :)




  Eleverna planerar och håller i egna idrottslektioner.

Eleverna har planerat enligt en modell så att den innehåller uppvärmning, huvuduppgift och avslutning. Eleverna har även i uppgift att tänka ut ett mål/vad eleverna ska lära sig under lektionen.

 Så här såg det ut när vi jobbade med batterijakten.



 På Fysik och Kemi har vi pratat om lösningar. Eleverna fick då göra experiment.



Trevlig helg!

Linda