fredag 13 mars 2015

YES!

Hej!

Denna vecka har Leoparderna fått sin nya matematikbok. Det är alltid något speciellt med att öppna en ny bok. Många bläddrar gärna i den för att kika vad som kommer att komma längre fram i boken medan andra gärna tar tag i pennan och börjar räkna i smyg innan vi hunnit med genomgången. Vilken iver!
Som Leopardernas lärare är jag väldigt glad över att så många av eleverna är positiva och nyfiken på matematik. När jag för fram att det är dags för en matematikutmaning så utbrister oftast klassen i ett YES. 

YES, känner jag då. För det är precis så jag vill att vi ska ha det i Leopardklassen!

Veckans frågor består denna gång av:

Vem hoppas du vinner melodifestivalen?
&
 Vad har du lärt dig denna vecka?

Robert:
 Jag har lärt mig mer om blandningar på kemi. Jag hoppas att Groupie, Hasse Andersson eller Eric Saade vinner årets melodifestivalen.

Freja:
Jag har lärt mig lite mer saker på 10monkeys. Jag har lärt mig bättre om bråk på matematiken. Jag har ingen aning om vem som ska vinna i år.

Vigor: 
Jag hoppas att Måns vinner i år. Denna vecka har jag lärt mig norska nationalsången på musiken.

Bernadina: 
Jag tycker att Samir och Victor ska vinna eller Måns. Jag har lärt mig mycket ur den nya matematikboken. 

Isaac: 
Jag har lärt mig mera om bråk på matematiken. Jag hoppas att Måns vinner.

Elena: 
Jag har lärt mig mer om hur man tejpar batterier. Jag tycker det är svårt att välja vem som ska vinna. Musik är så bra!

Maja: 
Jag hoppas att Groupie eller Heroes vinner. Jag har lärt mig att räkna nya bråktal.

Carl: 
Jag har inte tittat så mycket på melodifestivalen så jag vet inte vem som ska vinna i år. 

David: 
Jag hoppas på att Hasse Andersson eller Samir och Victor vinner. Jag har lärt mig att det är en vecka och två dagar tills jag åker till fjällen.

Leo Lukas: 
Jag hoppas att Samir och Victor eller Isa vinner. Jag har blivit bättre på bråk på matematiken. 

Robin: 
Jag blivit bättre på fotboll. Jag har inte någon favorit i årets melodifestival.

Signe: 
Jag har repeterat bråk och blivit säkrare på det. Jag tycker alla är duktiga i årets melodifestival så jag vet inte vem som kommer att vinna.

Love: 
Jag har blivit säkrare på bråk. Jag vet inte vem som kommer att vinna i årets melodifestival. 

Elsa: 
Jag har lärt mig bråk på matematiken. Jag hoppas att Måns vinner.

Nathan: 
Jag hoppas att Måns vinner årets melodifestival. Jag har blivit bättre på bråk på matematiken.

Charlotte: 
Jag tycker att Linus ska vinna årets melodifestival. Jag har lärt mig mera om att räkna med bråk.

Erik: 
Jag vill att Måns eller John ska vinna i år. Jag har lärt mig att planera en idrottslektion.

Siri: 
Jag hoppas att Måns vinner melodifestivalen. Jag har lärt mig vad kartläggning innebär. 

Tuva: 
Jag hoppas att Måns vinner. Jag har lärt mig mera om geometri på 10monkeys.

Ida: 
Jag tycker Hasse eller Måns ska vinna i år. Jag har lärt mig mer om bråk på matematiken.

Amanda: 
Jag hoppas att Måns vinner. Jag har lärt mig mer om bråk på matematiken.

Vilgot: 
Jag tycker att Måns ska vinna i årets melodifestival. Jag har lärt mig bättre om bråk på matematiken.

 Eleverna har planerat egna idrottslektioner. Här är en bild på en av aktiviteterna som eleverna planerat. En kull var eleverna ska imitera varandras rörelser för att bli fri.

På matematik och svenska har vi gjort en kartläggning över elevernas kunskaper.

Eleverna gör konstverk när de städar.

Dessa spån kan man använda när man ska elda hemma.
Bra att eleverna tar tillvara på bra material.


Trevlig helg!
Linda och Felix

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar